biele vody, gemer, kam na vylet, krmenie syslov, muran, muranska planina, tip na vylet, velka luka, vylet, vylet na slovensku -

DVA DNI: Gemer

Pešo, na bicykli , s rodinou alebo sám/a

Gemer alebo okolie Muránksej planiny sme poznali len veľmi málo a pravdu povediac, vôbec sme netušili o turistických, cyklistických alebo korčuliarskych možnostiach v tomto regióne.

Za základňu sme si zvolili obec Revúčka, ktorá bola vynikajúci východzí bod na denné výlety.

Deň 1

Cyklochodník na in-linoch -

Ráno sme začali vyskúšaním cyklo / inline trate , ktorá začína v obci Mokrá Lúka (3,8 km od mesta Revúca) – trať začína TU. Auto je možné odparkovať buď hneď pri odpočívadlách alebo na malom parkovisku po ľavej strane. Chodník má 1,63 km až do obce Revúcka Lehota. Chodník sme si prešli dva krát tam a späť a keďže má dosť menších prevýšení je to celkom makačka 😊. Tí ktorý chcú pokračovať na bicykloch, trať vedie až ku Slavošovskému a Koprášskemu tunelu kadiaľ sa dá dá prejsť na bikoch – v chladných mesiacoch si nezabudnite teplé oblečenie a samozrejme čelovky.

Kŕmenie sysľov –

Po raňajkách sme nasadli do aút a vybrali sa smerom na Lúku plnú sysľov.  Parkovisko – Biele vody nájdete TU, je menšie a cez víkend návštevníci parkujú po oboch stranách cesty. V prípade ak ste zabudli mrkvu alebo jabĺčko, na parkovisku je stánok kde si môžete zakúpiť krmivo pre sysľov (slnečnicové alebo tekvicové semiačka), . Kŕmenie a krátka prechádzka netrvá dlhšie ako hodinku. Keď sa pozriete hore; smerom na sysliu lúku, zaostrite zrak na ľavo a mali by ste vidieť jednu malú stenu Muránskeho hradu.

TIP: po ceste na sysliu lúku sa určite zastavte na Muránske buchty – TU . Tvarohové a čučoriedkové sme si trhali z rúk .

Muránsky hrad –

Zo Syslej lúky sme sa vrátili späť do obce Muráň na začiatok trasy – Náučný chodník hradu Muráň. Chodník  má dĺžku 6,5 km a keďže je to tretí najvyššie položený hrad na Slovensku celkové prevýšenie je 530 m. Jeho trasa je stredne náročná a vedie súbežne s červeno a modro značenou turistickou trasou. Chodník vedie cez horu v chládku a cez sezónu sa dá osviežiť na chate pod Muránskym hradom. Z hradu je nádherný výhľad na sysliu lúku pod hradom a okolité kopce.

TIP: na hrad sa dá dostať aj z druhej strany – z Veľkej Lúky po asfaltovej ceste a na konci lesnou cestičkou k hradu. My sme sa na veľkú lúku dostali na bicykloch –> Deň 2

Deň 2

Deň sme zas začali rozbehom a rozcvičkou na kolieskovyćh korčuliach na chodníku v Mokrej Lúke. Po výdatných raňajkových Muránskych buchtách a dobrej káve sme pokračovali autom na parkovisko pri hlavnej ceste smerom na Javorinku.

Veľká lúka –

Parkovisko alebo odbočka na Muránsku planinu – Veľká Lúka sa nachádza 18km od Revúcej po ľavej strane cesty – TU. Asfaltová cesta vedie z parkoviska až ku žrebčínu na Veľkej lúke – 5,2 km . Žrebčín má vyše 50. ročnú tradíciu v chove koní a momentálne sa zaoberá chovom koní plemena norik muránskeho typu. Hneď na príjazdovej ceste je veľká ohrada kde môžete tieto krásne zvieratá aj poobdivovať. Od žrebčína sa dá dostať na hrad Muráň na bicykloch. Pokračovali sme ďalej po chodníku vedúcom naprieč lúkou až na okraj lesa. Po lesnom chodníčku a modrej turistickej značke, okolo odbočky na Wesselényiho jaskyňu sa zas dostanete na hrad Muráň. Skoro celú cestu po lesnej cestičke sa klesá až kým neprídete na chatu pod Muránskym hradom, odkiaľ to je približne 20 minútové stúpanie k hradnej bráne.

Salaš Zbojská –

Po super cyklotúre sme sa rozhodli opäť nasadnúť do aút a na skorú večeru vyskúšať Salaš Zbojská v kraji zbojníka Jakuba Surovca. Z parkoviska Veľká lúka je to 33 km smer Tisovec popod Viadukt pod Dielom a popri Čertovej doline. Popri jedle sa môžete kochať výhľadom na Veporské vrchy a rozhľadňu Zbojská, kde sme sa po večeri vybrali. Rozhľadňa je otvorená re verejnosť a každé poschodie je venované buď miestej faune a flóre, ovčiarstvu alebo zbojníctvu. Na hornom poschodí zazvoníte na zvon Hronca a krásnemu dňu s rozprávkovým pohľadom na sedlo Zbojská a čertovu dolinu je koniec 😊 .

Oblasť Gemera nás prekvapila prírodnými krásami a možnosťami na športové vyžitie 😊 určite sa sem vrátime a určite uvítame tipy na ďalšie výlety.

Okolie Muránskej planiny sme objavovali so šatkou Stará Turá, ktorá má nádherné odtiene zelenej ako jarná príroda v ktorej sme sa nachádzali 😊

Šatku nájdete  👉 TU 👈

2 príspevok/príspevky

• Ala

Gemer je ozajstný skvost Slovenska, moje rodisko, ale Zbojskú sme s manželom objavili len minulý rok a urobili sme si /aj kvôli dobrým haluškám/ výlet dva krát.
    Pozdravuje
    Ala

• Kristína Hauliková

Ďakujem za krásne foto a pekný koment, už koncom mája sme mali absolvovať 3-dnovú poznávačku Gemera. Termín je presunutý na oktober, tešila som sa a teším sa. Idem s rovesníkmi – seniormi. Ale osobne milujem turistiku, hubárčenie a jazdy bicyklom po našich rovinách v okolí Nových Zámkov. Prajem veľa zdravia a všetko dobré.

Napíšte nám

Kontrolujeme všetky komentáre pred tým ako sú uverejnené